Κυριακή 29 Μαΐου 2011

Επίσκεψη στην Έκθεση Leonardo Da Vinci: Ο Πολυμήχανος στη Θεσσαλονίκη

Η έκθεση Leonardo da Vinci – Εφευρέτης και Επιστήμονας αποτελεί... ένα μοναδικό πολιτιστικό γεγονός. Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν 118 χειροποίητα αντίγραφα των παγκοσμίου φήμης σχεδίων, σημειωματαρίων, σκαριφιμάτων και επιστολών του ανθρώπου αρχέτυπο της Αναγέννησης, που αναπτύσσονται σε θεματικές ενότητες.

Ταυτόχρονα μπορούν να περιεργαστούν και να θέσουν σε λειτουργία τα 25 τρισδιάστατα μοντέλα, που έχουν κατασκευαστεί από ειδικευμένους τεχνίτες οι οποίοι ακολούθησαν κατά γράμμα τα σχέδια του Leonardo.
Ακόμη, θα γνωρίσουν σε βάθος την περίοδο της Αναγέννησης μέσα από τους 12 σταθμούς multimedia που λειτουργούν στον εκθεσιακό χώρο με κείμενα και 8.000 εικόνες.
Η έκθεση διαρθρώνεται γύρω από τρεις άξονες, οι οποίοι αλληλοσυμπληρώνονται για να δώσουν μια συνολική εικόνα του Leonardo, Εφευρέτη και Επιστήμονα. Οι ενότητες αυτές περιέχουν:
118 Σχέδια: Μία από τις τρεις σειρές εγκεκριμένων από την Ακαδημία da Vinci χειροποίητων αντιγράφων που καλύπτουν τους εξής τομείς: Ανατομία, Μαθηματικά – Γεωμετρία, Μηχανική, Ιπτάμενες Μηχανές, Χρονομετρία, Γέφυρες – Κανάλια, Αρχιτεκτονική, Στρατιωτική Μηχανική.
25 Τρισδιάστατα μοντέλα των εφευρέσεων του da Vinci, φτιαγμένα από ξύλο και μέταλλο, κατασκευάστηκαν σε απόλυτη αντιστοιχία με τα σχέδια.
12 Εγκαταστάσεις multimedia με ισάριθμες οθόνες αφής που περιέχουν 8.000 εικόνες και καλύπτουν τα εξής θέματα: Αναγέννηση, Η ζωή του Leonardo, Ο Leonardo Μηχανικός και Αρχιτέκτων, Η Γέφυρα ως σύμβολο, Γέφυρες, Ανατομία.

Τα σχέδια

Συγκεκριμένα η έκθεση περιλαμβάνει 118 «ομοιοτυπικά αντίγραφα» σημειώσεων, σχεδίων, σκίτσων και μελετών του Leonardo da Vinci που καλύπτουν όλους τους τομείς της επιστημονικής του δράσης σε 8 μεγάλες ενότητες. Αποτελούν τη μία από τις ελάχιστες συλλογές «ομοιοτυπικών αντιγράφων» που υπάρχουν σήμερα στον κόσμο και έχουν δημιουργηθεί υπό την επίβλεψη της Ακαδημίας da Vinci με σκοπό να αντικαθιστούν τα εξαιρετικά φωτοευαίσθητα πρωτότυπα σε εκθέσεις. Ο τρόπος αναπαραγωγής παρουσιάζει ξεχωριστό ενδιαφέρον και είναι ο μοναδικός που διατηρεί την ακριβή εικόνα των πρωτοτύπων και την υψηλή καλλιτεχνική αξία τους. Οι σελίδες από τα σημειωματάρια ή τα φύλλα σημειώσεων του Leonardo αναπαρήχθησαν στο πρωτότυπο μέγεθος και σε διαδοχικές φάσεις, με μια διαδικασία που μεταφέρει σε χειροποίητο χαρτί ειδικών προδιαγραφών μόνον τα περιγράμματα και τα πλαίσια των σχεδίων. Ακολουθεί ο επιχρωματισμός, που γίνεται στο χέρι, με τη χρήση ειδικά παρασκευασμένων χρωμάτων.

Τρισδιάστατα μοντέλα των εφευρέσεων

Οι 25 πρωτότυπες κατασκευές που παρουσιάζονται στην έκθεση καλύπτουν τους περισσότερους τομείς επιστημονικής δραστηριότητας του Leonardo και όλες τις κατηγορίες εφευρέσεών του. Σε συνδυασμό με τα σχέδια, επιτρέπουν στον επισκέπτη να προσεγγίσει τους προβληματισμούς του Leonardo, να γνωρίσει τις λύσεις που έδινε, να θαυμάσει και να περιεργαστεί την σημερινή υλοποίησή τους. Η διαδικασία αυτή προσδίδει στην έκθεση και μία επιστημονικά τεκμηριωμένη εκπαιδευτική και διδακτική διάσταση. Ο επισκέπτης μπορεί να αγγίξει τις περισσότερες κατασκευές και να πειραματιστεί με τη χρήση τους. Τα μοντέλα έχουν κατασκευαστεί υπό κλίμακα, με υλικά που ανταποκρίνονται πλήρως στην εποχή και τις προτάσεις του Leonardo. Για κάθε είδος αλλά και κάθε τμήμα μηχανής αναζητήθηκε ο ειδικευμένος τεχνίτης που, σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες, προχώρησε στην χειροποίητη ανακατασκευή βασισμένος στα πρωτότυπα σχέδια.

Οπτικοακουστικά Μέσα

Η έκθεση συμπληρώνεται από σημαντικό και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό που συνδιαλέγεται απόλυτα με τα σχέδια και τα μοντέλα, προσφέροντας απαντήσεις και λύσεις στα ερωτηματικά και τις απορίες που αναγκαστικά θέτει ο θεατής μπροστά στο μεγαλείο της ιδιοφυΐας του Leonardo.
Έξι διαφορετικά διαδραστικά προγράμματα που λειτουργούν σε 12 οθόνες αφής, παρουσιάζουν την περίοδο της Αναγέννησης, επεξηγούν την κατάσταση του κόσμου, την οικονομική, εμπορική, κοινωνική, πολιτιστική ζωή, αλλά και το επιστημονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινήθηκε και έδρασε ο Leonardo. Πρόκειται για μια σύγχρονη παρουσίαση, που πέρα από τον εντυπωσιακό αριθμό των 8.000 εικόνων που χρησιμοποιούνται, συμπληρώνεται με κατανοητά και επιστημονικά τεκμηριωμένα κείμενα. Με προσιτό τρόπο ο επισκέπτης κάθε ηλικίας μπορεί να αναζητήσει περισσότερες λεπτομέρειες για τις μελέτες, τις επιστημονικές έρευνες και τις εφευρέσεις του Leonardo, παίζοντας κυριολεκτικά με τα τερματικά και τις οθόνες αφής, που συνοδεύουν κάθε ενότητα της έκθεσης.
c8b5&from1=imgalea

Αντι-θέσεις




















Παιχνίδι αντιθέσεων.
Παιχνίδι διαθέσεων.
Παιχνίδι συμπεριφορών.
Παιχνίδι αποτυπώσεων και μνήμης.
Παιχνίδι παιδιών.
Παιχνίδι εικόνων και χρωμάτων.
Παιχνίδι στιγμών.


Ο προσωπικός μου εαυτός



 Σύνδεσμος :   http://2.bp.blogspot.com/




Posted by Picasa

Μια άλλη σκηνοθετική ματιά για τον πραγματικό εαυτό μας

Μια άλλη πρόταση για την ψυχολογία των εφήβων.Όσα ακούγονται είναι   η έκφραση  συλλογικής εργασίας των μαθητών σε μια γλώσσα  αυθεντική, σε αντίθεση με την ξύλινη γλώσσα όλων όσων  θέλουν να μας ή να σας  πείσουν.
Τα νεαρά παιδιά αποδίδουν ανόθευτα  σκέψεις και συναισθήματα για όσα πραγματικα νιώθουν και θέλουν.  Χωρίς ιδιαίτερη σκηνοθετική επιμέλεια και εφέ γίναμε κινηματογραφιστές για μία μέρα!

Ο πραγματικός -βαθύτερος μας εαυτός

Μαθητές προτείνουν και δημιουργούν.Με μια κάμερα στο χέρι καταγράφουν μια διδακτική πράξη διαφορετική από τις άλλες. Χωρίς πολλές αναλύσεις, αναζητούμε το βαθύτερο εαυτό ενός εφήβου. Η ιδέα όλη των μαθητών. Ο δάσκαλος απλώς νιώθει υπερήφανος.

Σάββατο 21 Μαΐου 2011


Η Γοκτσέ από την Α΄Λυκείου δια βάζει και σχολιάζει Gabriel Garcia Marquez

Φίλοι μου, σας αποχαιρετώ

Gabriel Garcia Marquez



"Αν ο Θεός ξεχνούσε για μια στιγμή ότι είμαι μια μαριονέτα φτιαγμένη από κουρέλια και μου χάριζε ένα κομμάτι ζωή, ίσως δεν θα έλεγα όλα αυτά που σκέπτομαι, αλλά σίγουρα θα σκεφτόμουν αυτά που λέω εδώ.
Θα έδινα αξία στα πράγματα, όχι γι' αυτό που αξίζουν αλλά γι' αυτό που σημαίνουν.
Θα κοιμόμουν λίγο, θα ονειρευόμουν πιο πολύ, γιατί για κάθε λεπτό που κλείνουμε τα μάτια μας, χάνουμε 60 δευτερόλεπτα φωτός. Θα συνέχιζα ο΄ταν οι άλλοι σταματούσαν, θα ξυπνούσα όταν οι άλλοι κοιμούνταν. Θα άκουγα όταν οι άλλοι μιλούσαν και πόσο θα απολάμβανα ένα ωραίο παγωτό σοκολάτα!
Αν ο Θεός μου δώριζε ένα κομμάτι ζωή, θα ντυνόμουν λιτά, θα ξάπλωνα μπρούμυτα στον ήλιο, αφήνοντας ακάλυπτο όχι μόνο το σώμα, αλλά και την ψυχή μου.
Θεε μου, αν μπορούσα, θα έγραφα το μίσος μου πάνω στον πάγο και θα περίμενα να βγει ο ήλιος. Θα ζωγράφιζα με ένα όνειρο του Βαν Γκογκ πάνω στα άστρα ένα ποίημα του Μπενεντέτι και ένα τραγούδι του Σεράτ θα ήταν η σερενάτα που θα τη χάριζα στη Σελήνη. Θα πότιζα με τα δάκρυα μου τα τριαντάφυλλα, για να νοιώσω τον πόνο απ'τα αγκάθια τους και το κοκκινωπό φιλί των πετάλων τους...

Θεέ μου, αν είχα ένα κομμάτι ζωή...
Δεν θα άφηνα να περάσει ούτε μια μέρα χωρίς να πω στους ανθρώπους ότι τους αγαπώ. Θα έκανα κάθε άνδα και γυναίκα να πιστέψουν ότι είναι οι αγαπητοί μου και θα ζούσα ερωτευμένος με τον έρωτα.

Στους ανθρώπους θα έδειχνα πόσο λάθος κάνουν που νομίζουν οτι παύουν να ερωτεύονται όταν γερνούν, χωρίς να καταλαβαίνουν ότι γερνούν όταν παύουν να ερωτεύονται. Στους γέρους θα έδειχνα ότι τον θάνατο δεν τον φέρνουν τα γηρατεία, αλλά η λήθη. Έμαθα τόσα πράγματα από εσάς τους ανθρώπους... Έμαθα πως όλοι θέλουν να ζήσουν στην κορυφή του βουνού, χωρίς να γνωρίζουν ότι η αληθινή ευτυχία βρίσκεται στον τρόπο που κατεβαίνεις την απόκρημνη πλαγιά.
Έμαθα πως όταν το νεογέννητο σφίγγει στη μικρή παλάμη του, για πρώτη φορά, το δάχτυλο του πατέρα του, το αιχμαλωτίζει για πάντα.
Έμαθα πως ο άνθρωπος δικαιούται να κοιτά τον άλλον από ψηλά μόνο όταν πρέπει να τον βοηθήσει να σηκωθεί. Είναι τόσα πολλά τα πράγματα που μπόρεσα να μάθω από εσάς, αλλά δεν θα χρησιμεύσουν αλήθεια πολύ, γιατί όταν θα με κρατούν κλεισμένο μέσα σ' αυτή τη βαλίτσα, δυστυχώς, θα πεθαίνω.
Να λές πάντα αυτό που νοιώθεις και να κάνεις πάντα αυτό που σκέφτεσαι. Αν ήξερα ότι σήμερα θα ήταν η τελευταία φορά που θα σ' έβλεπα να κοιμάσαι, θα σ' αγκάλιαζα σφιχτά και θα προσευχόμουν στον Κύριο για να μπορέσω να γίνω ο φύλακας της ψυχής σου. Αν ήξερα ότι αυτή θα ήταν η τελευταία φορά που θα σ' έβλεπα να βγαίνεις απ' την πόρτα, θα σ' αγκάλιαζα και θα σου 'δινα ένα φιλί και θα σε φώναζα ξανά για να σου δώσω κι άλλα. Αν ήξερα ότι αυτή θα ήταν η τελευταία φορά που θα άκουγα τη φωνή σου, θα ηχογραφούσα κάθε σου λέξη για να μπορώ να τις ακούω ξανά και ξανά. Αν ήξερα ότι αυτές θα ήταν οι τελευταίες στιγμές που σ' έβλεπα, θα έλεγα ότι σ'αγαπώ και δεν θα υπέθετα, ανόητα, ότι το ξέρεις ήδη.
Υπάρχει πάντα ένα αύριο και η ζωή μας δίνει κι άλλες ευκαιρίες για να κάνουμε τα πράγματα όπως πρέπει, αλλά σε περίπτωση που κάνω λάθος και μας μένει μόνο το σήμερα, θα 'θελα να σου πω πόσο σ' αγαπώ και ότι ποτέ δεν θα σε ξεχάσω.
Το αύριο δεν το έχει εξασφαλίσει κανείς, είτε νέος είτε γέρος. Σήμερα μπορεί να είναι η τελευταία φορά που βλέπεις τους ανθρώπους που αγαπάς. Γι' αυτό μην περιμένεις άλλο, κάν' το σήμερα, γιατί αν το αύριο δεν έρθει ποτέ, θα μετανιώσεις σίγουρα για τη μέρα που δεν βρήκες χρόνο για ένα χαμόγελο, μια αγκαλιά, ένα φιλί (όπως θα έλεγα εγώ:η μεταμέλεια φοράει ξυλοπάπουτσα, σύμφωνα με τον Ρίτσο) και ήσουν πολύ απασχολημένος για να κάνεις πράξη μία τελευταία τους επιθυμία. Κράτα αυτούς που αγαπάς κοντά σου, πες τους ψιθυριστά πόσο πολύ τους χρειάζεσαι, αγάπα τους και φέρσου τους καλά, βρες χρόνο για να τους πεις "συγνώμη", "συγχώρεσε με", "σε παρακαλώ", "ευχαριστώ" κι όλα τα λόγια αγάπης που ξέρεις.
Κανείς δε θα σε θυμάται για τις κρυφές σου σκέψεις. Ζήτα απ' τον Κύριο η δύναμη και τη σοφία για να τις εκφράσεις. Δείξε στους φίλους σου τι σημαίνουν για 'σένα.
Στείλε αυτό το μήμυμα σε όποιους θέλεις.
Αν δεν το κάνεις σήμερα, αύριο θα είναι όπως και χθες. Κι αν δεν το κάνεις ποτέ, δεν πειραζει."
Οι ήρωες πεθαίνουν από αγάπη....
ΣΧΟΛΙΑ -ΣΚΕΨΕΙΣ
1) Όταν πρωτοδιάβασα το ποίημα αισθάνθηκα ανακατεμένα συναισθήματα αρχικά ένιωθα πόνο ίσως ο πόνος προερχόταν από την αλήθεια που κρύβει μέσα του το ποίημα.
2):Το ποίημα αυτό  για εμένα είναι πάρα πολύ σημαντικό διότι μου θυμίζει έναν φίλο που έχασα.                                                                
3):Αφιερωμένο εξαιρετικά σε όλους τους ανθρώπους που ξέχασαν την ψυχή και την ευαισθησία τους.
4):Τα ποιήματα πάντα δεν λένε την αλήθεια αλλά το συγκεκριμένο ποίημα είναι τόσο αληθινό που μέσα του δεν κρύβει το ψέμα.
5): Πολύ κούλ ποίημα, έχει ενδιαφέρον.
6):ο ποιητής αναφέρει την αληθινή του ιστορία και έγραψε πολύ συναισθηματικά για αυτό έκλεψα όταν το πρωτοδιάβασαL…
Αν θέλετε και σεις να νιώσετε τους οιητικούς κραδασμούς , δεν έχετε παρά μόνονα επισκεφθείτε τον ακόλουθο σύνδεσμο:

http://www.youtube.com/watch?v=jeii35JdGqU


Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ

Πηγαία έκφραση από την Μελίνα

Η ΜΕΛΙΝΑ ΚΑΙ Η ΣΟΦΙΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΕΛΥΤΗ ΚΑΙ ΜΟΙΡΑΖΟΝΤΑΙ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΟΥΣ

 Η ποίηση ίσως να είναι ανιαρή, όταν  την διδάσκεσαι. Δεν  την κατανοείς πάντα και φυσικά δεν μπορείς συχνά  να την ερμηνεύσεις.. Η ποίηση είναι για τους λίγους και θεωρείτε μια ελιτίστικη ενασχόληση.Ο κινηματογράφος και η τηλεόραση συχνά μας φέρνει κοντά στην Ποίηση.Φέτος,  προτείναμε λοιπόν  αυτό τον τρόπο   " ανάγνωσης ".
Μαθήτριες της Α΄Λυκείου μελέτησαν και μας εξομολογούνται. Μας καταθέτουν ειλικρινώς τις σκέψεις τους.
 
Για να ζήσετε και σεις αυτή την εμπειρία δεν έχετε παρά μόνο να επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο:http://www.youtube.com/watch?v=aViyD8Om7wQ&feature=related
Σε επόμενες αναρτήσεις θα σας προτείνουμε και άλλους συνδέσμους.
Καλή περιήγηση, αν και είμαστε σίγουροι!!!

Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Περίοδος εξετάσεων... έρωτος και αναμονής του θέρους.

 Περιηγήθηκε στο Διαδίκτυο, επισκέφθηκε ιστολόγια,αναζήτησε πληροφορίες και τελικά συνέθεσε μια δική του εργασία. Ο μαθητής προτείνει ένα παραμύθι, μας διεγείρει συναισθηματικά με σκέψεις για τον έρωτα και την αγάπη,μας μιλάει για τον κεραυνοβόλο έρωτα, ένα δάνειο ιδεών, για να χρησιμοποιήσουμε την επίκαιρη έκφραση της ελληνικής οικονομίας!
 του ΒΕΪΣΕΛ ΜΠΟΣΤΑΝΤΖΗ


Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ
Μια μέρα συγκεντρώθηκαν σε κάποιο μέρος της γης όλα τα συναισθήματα και όλες οι αξίες του ανθρώπου.
Η Τρέλα αφού συστήθηκε 3 φορές στην Ανία της πρότεινε να πίξουν κρυφτό.
Το Ενδιαφέρον σήκωσε το φρύδι και περίμενε να ακούσει ενώ η Περιέργεια χωρίς να μπορεί να κρατηθεί ρώτησε:
«Τι είναι το κρυφτό;».
Ο ενθουσιασμός άρχισε να χορεύει παρέα με την Ευφορία και η Χαρά άρχισε να πηδάει πάνω κάτω για να καταφέρει να πείσει το Δίλημμα και την Απάθεια-την οποία δεν την ενδιάφερε ποτέ τίποτα-να παίξουν κι αυτοί.
Αλλά υπήρχαν πολύ που δεν ήθελαν να παίξουν: Η Αλήθεια δεν ήθελε να παίξει γιατί ήξερε ότι ούτως ή άλλως κάποια στιγμή θα την αποκάλυπταν, η Υπεροψία έβρισκε το παιχνίδι χαζό και ο 'Άνανδρος δεν ήθελε να ρισκάρει.
«Ένα, δύο, τρία» άρχισε να μετράει η Τρέλα. Η πρώτη που κρύφτηκε ήταν η Τεμπελιά. Μιας και βαριόταν κρύφτηκε στον πρώτο βράχο που συνάντησε. Η Πίστη πέταξε στους ουρανούς και η Ζήλια κρύφτηκε στην σκιά του Θριάμβου ο οποίος με την δύναμη του κατάφερε να σκαρφαλώσει στο πιο ψηλό δέντρο. Η Γενναιοδωρία δεν μπορούσε να κρυφτεί γιατί κάθε μέρος που έβρισκε της φαινόταν υπέροχο μέρος για να κρυφτεί κάποιος άλλος φίλος της οπότε την άφηνε ελεύθερη . Και έτσι η Γενναιοδωρία κρύφτηκε σε μια ηλιαχτίδα. Ο Εγωισμός αντιθέτως βρήκε αμέσως κρυψώνα ένα καλά κρυμμένο και βολικό μέρος μόνο για αυτόν. Το Ψέμα πήγε και κρύφτηκε στον πάτο του ωκεανού. Το Πάθος και ο Πόθος κρύφτηκαν μέσα σε ένα ηφαίστειο.
Ο Έρωτας δεν είχε βρει ακόμη κάπου να κρυφτεί. Έβρισκε όλες τις κρυψώνες πιασμένες, ώσπου βρήκε ένα θάμνο από τριαντάφυλλα και κρύφτηκε εκεί. «....1000» μέτρησε η Τρέλα και άρχισε να ψάχνει.
Την πρώτη που βρήκε ήταν η Τεμπελιά αφού δεν είχε κρυφτεί και πολύ μακριά. Μετά βρήκε την Πίστη που μίλαγε στον ουρανό με τον Θεό για θεολογία. Ένιωσε τον «ρυθμό» του Πόθου και του Πάθους στο βάθος του ηφαιστείου και αφού βρήκε την Ζήλια δεν ήταν καθόλου δύσκολο να βρει και τον Θρίαμβο. Βρήκε πολύ εύκολα το Δίλημμα που δεν είχε ακόμη αποφασίσει που να κρυφτεί. Σιγά σιγά  τους βρήκε όλους εκτός από τον Έρωτα.
 Η Τρέλα έψαχνε παντού, πίσω από κάθε δένδρο, κάτω από κάθε πέτρα, σε κάθε κορφή βουνού, μα τίποτα. Όταν ήταν σχεδόν έτοιμη να τα παρατήσει βρήκε ένα θάμνο από τριαντάφυλλα και άρχισε να τον κουνάει νευρικά ώσπου άκουσε ένα βογγητό πόνου.
Ήταν ο Έρωτας που τα αγκάθια από τα τριαντάφυλλα του είχαν πληγώσει τα μάτια.
 Η Τρέλα δεν ήξερε πως να επανορθώσει, έκλαιγε, ζήταγε συγνώμη και στο τέλος υποσχέθηκε να γίνει ο οδηγός του Έρωτα.
Κι έτσι από τότε ο Έρωτας είναι πάντα τυφλός και η Τρέλα πάντα τον συνοδεύει.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ
H αγάπη δεν ξέρει από αξιοπρέπεια. Η αγάπη είναι μεγαλειώδης και τολμηρή.
Η αγάπη δεν είναι να κοιτάζουμε ο ένας τον άλλο, αλλά να βλέπουμε μαζί προς την ίδια κατεύθυνση.
Εάν θέλετε ν' αγαπήσετε, πρώτα απ' όλα να μάθετε να συγχωρείτε.
Αληθινή αγάπη δεν είναι εκείνη που αντέχει το μακρόχρονο χωρισμό, αλλά εκείνη που αντέχει την μακρόχρονη οικειότητα.
Σ'αγαπώ γιατί δεν μπορώ καν να θυμηθώ αν ποτέ υπήρξα πραγματικά ευτυχισμένος πριν από εσένα...
Όσοι αγαπούν, ούτε απατούν, ούτε απαιτούν, ούτε επαιτούν..>>
Τα γεράματα δεν σε προστατεύουν από τον έρωτα. Όμως ο έρωτας σε προστατεύει από τα γεράματα
Έρωτας είναι ο θρίαμβος της φαντασίας επί της νοημοσύνης.
Δεν αγαπάς μία γυναίκα επειδή είναι ωραία, είναι ωραία επειδή την αγαπάς. . .

Κεραυνοβόλος Έρωτας  
O έρωτας λένε δεν έχει λογική και όρια . Δεν είναι κάτι που απλά με μια λέξη μπορεί να ορισθεί και να πούμε ότι έχουμε καταλάβει περί τίνος πρόκειται. Από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα έχουν δοθεί πολλοί και διαφορετικοί ορισμοί. Όσο αφορά τα όρια του απλά νομίζω ότι δεν υπάρχουν . Ο έρωτας μπορεί να εμφανιστεί με πολλές μορφές. Έρωτας Κεραυνοβόλος, παιδικός έρωτας, έρωτας που προκύπτει μετά από μακροχρόνια φιλία και πολλές άλλες μορφές. Εμείς θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε την πιο δύσκολη μορφή του ίσως, τον κεραυνοβόλο έρωτα. Αυτόν που δεν απαιτεί πολλά , του αρκεί μια ματιά , μια κουβέντα, ένα βλέμμα για να κάνει την         εμφάνιση του. Πολλοί ισχυρίζονται ότι τέτοιο πράγμα δεν μπορεί να υπάρχει, άλλοι αν τους ρωτήσεις θα σου πουν τι λες καλέ εμένα μου έχει συμβεί και πολλές φορές μάλιστα (και πολλές φορές ε; δεν μας δίνεις και μας μία;). Το πιστεύεται ή όχι η ύπαρξη του κεραυνοβόλου έρωτα αποδεικνύεται και επιστημονικά . Η ύπαρξη του έρωτα επιβεβαιώνεται και από το επιστημονικό περιοδικό Journal of Social and Personal Relationships. Οι ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Οχάιο υποστηρίζουν, ότι από τα πρώτα λεπτά της γνωριμίας μας με κάποιον άλλο "προβλέπουμε" το είδος της σχέσης που μπορούμε να έχουμε μαζί του και αυτό μας βοηθά να καθορίσουμε την προσπάθεια που θα καταβάλλουμε για να δημιουργήσουμε έναν δεσμό ή μια φιλία.
  
Ο κεραυνοβόλος έρωτας όμως πέρα από θεωρίες τι μπορεί να είναι στην πράξη; Όταν βλέπουμε κάποιον για πρώτη φόρα και κατευθείαν νιώθουμε μέσα μας ένα περίεργο συναίσθημα, μια αδικαιολόγητη αμηχανία , ένα έντονο πάθος. Όταν βλέπουμε τον ίδιο άνθρωπο για 2 μήνες , δεν έχουμε προσέξει καν την ύπαρξη του και ένα απλό μήνυμα του και λίγο ενδιαφέρον ανατρέπει τον κόσμο μας, διαταράσσει το είναι μας και ξαφνικά θέλουμε να μοιραζόμαστε μαζί του την κάθε στιγμή μας.

Όταν έχουμε σχέση με κάποιον άνθρωπο για ένα διάστημα όχι πολύ μεγάλο και ξαφνικά κάτι αλλάζει, νιώθουμε ένα έντονο πάθος , την επιθυμία να είμαστε συνέχεια μαζί. Αν σας έχει συμβεί κάτι από τα παραπάνω, τότε πιστεύω πως ναι έχετε πέσει και εσείς θύμα του. Γιατί κεραυνοβόλος έρωτας δεν είναι μόνο η γνωστή διαφήμιση, do you believe in love with the first sight, second sight;
 
Το ζητούμενο όμως είναι κατά πόσο αυτή η μορφή του έρωτα μπορεί να αντέξει και να εξελιχθεί σε ουσιαστική σχέση. Αυτό το αρχικό μοναδικό συναίσθημα της αμηχανίας, της νευρικότητας, των ασυνάρτητων συλλογισμών, της ανυπομονησίας, του έντονου ερωτισμού μπορεί να κρατήσει;

Αυτό είναι κάτι που εξαρτάται αποκλειστικά από τους χειρισμούς και τις αντοχές και των δύο. Αν εν τούτοις βρεθεί η χρυσή τομή, τότε αυτός ο έρωτας δεν θα σβήσει ποτέ. Ο ποιητής ωστόσο θα ρωτήσει: και γιατί ρε Μαράκι αφού το φινάλ το γνωρίζουμε να κεραυνοβοληθούμε;
 
Η απάντηση δεν είναι τόσο απλή, αρχικά γιατί όσοι προσπάθησαν να αντισταθούν δεν το κατάφεραν , δεν είναι κάτι που το επιλέγουμε , απλά συμβαίνει και δεύτερον αν και στο τέλος δεν υπάρχει happy end, αξίζει να ζήσεις το ταξίδι, να νιώσεις , να τσαλακωθείς.

 Φιλική Συμβουλή: Κεραυνοβόλος ή μη, ο έρωτας είναι σαν το πιάνο. Στην αρχή παίζεις ακολουθώντας τους κανόνες, στην συνέχεια ξεχνάς τους κανόνες και παίζεις ακολουθώντας την ψυχή σου (και ότι είναι να συμβεί , θα συμβεί .....)





Κυριακή 8 Μαΐου 2011

Κοινωνικός προβληματισμός

 
Οι μαθητές προβληματίζονται για τα κοινωνικά φαινόμενα. Τα μαθήματα στο σχολείο δίνουν εναύσματα για περαιτέρω σκέψη.Το σχολείο καταργεί την μετωπική διδασκαλία  και προάγει την έρευνα και τη χρήση των νέων τεχνιλογιών.  Ο Αϊντοάν από το Β3 προσεγγίζει ένα θέμα διαχρονικότατα και πάντα επίκαιρο, το ρατσισμό... Ο μαθητής προσεγγίζει το φλέγον και δυσεπίλυτο θέμα  με πνεύμα κριτικό  και βαθύ στοχασμό.

ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΡΘΑ.

το σχολείο αναδεικνύει ταλέντα

αγνοί, με την αγνότητα...

αγνοί, με την αγνότητα... που εμείς δημιουργήσαμε, κι εκεί επιζήσαμε όσο διήρκησε η παιδικότητά μας...Λοξοδρομώντας πέρασα από την παιδική μου ηλικία, για να αποτυπώσω το συναίσθημα, αγνό και αυθεντικό μες την αγνότητά του...
Περιηγηθείτε σε  μια δημιουργία του Μουσταφά Ραμαδάν από το Β3
http://www.youtube.com/watch?v=Wa6G56GhNwI

Σάββατο 7 Μαΐου 2011

αν πάψεις να μ΄αγαπάς.

Οι σκέψεις  για  ένα ερωτικό ποίημα της μαθήτριας  της Α΄Λυκείου, Γοκτσέ, θα σας αφήσει ασυγκίνητους; 
Τα δάκρυα που συνοδεύουν το ποίημα της νεαρής δημιουργού νοτίζουν τις θύμησες των ενηλίκων που έχουν άλλες προτεραιότητες. 

Θα ακολουθήσουν και άλλες ποιητικές συνθέσεις  και προτάσεις ανάγνωσης. Σας το υποσχόμαστε.

ΣΥΓΚΡΙΝΟΥΜΕ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ:ΑΝΤΙΓΟΝΗ -ΗΛΕΚΤΡΑ



Κυριακή 1 Μαΐου 2011

H ΖΩΗ, ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ.

  Ο Σοφοκλής έζησε στην Αθήνα του 5ου αιώνα. Από τον δήμο του Κολωνού, έλαβε υψηλά αξιώματα και βραβεύτηκε πολλές φορές στους δραματικούς αγώνες. Θεοφιλής και φιλαθηναιότατος κατά τον Βίον του, αποδείχτηκε ο κατεξοχήν μαθητής του Ομήρου λόγω των μύθων των έργων του και των ομηρικών τρόπων ως προς το λεξιλόγιο και το ύφος που υιοθέτησε. Η αίσθηση του καιρού συνοδευόμενη από “γλυκύτητα, τόλμη και ποικιλία” αλλά και η ακρίβεια που χαρακτηρίζει το ύφος του, προσδίδουν στα έργα του θαυμαστή οικονομία. Από το μεγάλο έργο του διαθέτουμε σήμερα 7 τραγωδίες (Αίας, Αντιγόνη, Τραχίνιαι, Οιδίπους Τύραννος, Ηλέκτρα, Φιλοκτήτης, Οιδίπους επί Κολωνώ), ένα αποσμασματικά σωζόμενο σατιρικό δράμα (Ιχνευταί) και πολλά αποσπάσματα.

          · Ιδιαίτερος είναι ο χειρισμός των θεματικών μοτίβων από τον ποιητή. Υπάρχουν θεματικά μοτίβα που επανέρχονται στις τραγωδίες του (δίκη, γνώση που αποκτά κανείς αργά, η τραγική επιλογή του ήρωα), και άλλα ειδικότερα (του νόστου, του θρήνου, της ικεσίας) που προσιδιάζουν σε ορισμένες μόνο τραγωδίες.
   ·  Άντλησε τα θέματά του αποκλειστικά από τους ηρωικούς μύθους του παρελθόντος. Πηγές του μυθολογικού υλικού είναι η επική παράδοση, η λυρική ποίηση αλλά και τοπικοί μύθοι. Παραδείγματα. Ο Αίας στηρίζεται στο μυθολογικό υλικό των ομηρικών επών, στη λοιπή επική παράδοση (Αιθιοπίς, Μικρά Ιλιάς, Ιλίου πέρσις) και στον Πίνδαρο, ενώ η διαμάχη για την ταφή είναι επινόηση του Σοφοκλή.
  · Στα σωζόμενα δράματα του Σοφοκλή, η θεϊκή παρέμβαση δηλώνεται συνήθως μέσω της αναφοράς στους χρησμούς, εκτός από δύο περιπτώσεις: στον Φιλοκτήτη έχουμε την Επιφάνεια του Ηρακλή ως από μηχανής θεούς το τέλος της τραγωδίας, ενώ στον Αίαντα βλέπουμε στον Πρόλογο την Αθηνά να παρουσιάζει την ανθρώπινη δράση πλήρως υποταγμένη στη θεϊκή παρέμβαση (μόλις όμως αποσύρεται, όλες οι πράξεις στο δράμα είναι έργα των ανθρώπων).
 ·  Η σύστασις των πραγμάτων ή μύθος κατά τον Αριστοτέλη είναι η οργανωτική αρχή που διέπει μια τραγωδία, σύμφωνα με την οποία τα θεματικά μοτίβα μετασχηματίζονται σε δομικά στοιχεία της συνθέσεως ενός δράματος. Στον Οιδίποδα Τύραννο π.χ. το μοτίβο της όρασης-άγνοιας-γνώσης αναδεικνύεται στον δομικό άξονα της τραγωδίας, που εικονογραφεί τη μετάβαση από την ευτυχία στη δυστυχία. Η σύστασις των πραγμάτων αποτελεί μια λογική υπερδομή που χειραγωγεί τη λογική που διέπει τα λόγια και της πράξεις των προσώπων του δράματος, π.χ. του Οιδίποδα.

                                                   O ρόλος των θεών
   Το θεϊκό στοιχείο υπάρχει πάντα στο προσκήνιο ή στο βάθος της «σκηνής». Αντιμάχεται το ανθρώπινο «ήθος» του τραγικού ήρωα που όσο πιο απορροφημένος στον κόσμο του και στην ψευδαίσθηση των επιλογών του είναι, τόσο πιο βίαια ανατρέπεται στη συνέχεια και συνειδητοποιεί το πεπερασμένο της ανθρώπινης φύσης του. Ο Χορός στον Σοφοκλή είναι πρόσωπο του δράματος, ένας από τους «υποκριτές» (κατά τον Αριστοτέλη). Δεν έχει ένα ολοκληρωμένο ήθος βέβαια (απαρτίζεται εξάλλου από πολλούς), με τα λόγια του όμως εξυπηρετεί τη σύστασιν των πραγμάτων, οπότε κανένα σοφόκλειο χορικό δεν είναι αυτόνομο από τη δράση. Ο Χορός δεν λέει απλώς γνωμικά, ανάλογα με την κοινωνική του θέση παρεμβαίνει με συνετές νουθεσίες,συμβιβάζει τα πράγματα όταν οξύνονται. Η στάση του φωτίζει τις ενέργειες και τις συνέπειες των πράξεων του τραγικού ήρωα και υπηρετεί τις ανάγκες του μύθου. Συχνά στα λόγια του εμφανίζεται και το τελετουργικό στοιχείο (ικεσία, θρήνος, θυσία και ιδιαιτέρως κλητικούς ύμνους προς τους θεούς που είτε ικετεύουν είτε εξυμνούν τον Έρωτα, π.χ. στην Αντιγόνη και τις Τραχίνιες).
                                Η τραγική λέξις του Σοφοκλή: στοιχεία ύφους
  Ο συγγραφέας του Βίου του Σοφοκλή λέει για το σοφόκλειο ύφος ότι [u1] διαθέτει ακρίβεια, γλυκύτητα, τόλμη και ποικιλία. Προσθέτει επίσης ότι ο Σοφοκλής μπορεί επίσης να παρουσιάζει με μία λέξη ή μισό στίχο ολόκληρο τον χαρακτήρα ενός ανθρώπου (ηθοποιείν). Ενίοτε σε μια και μόνο διατύπωση συμπυκνώνεται ο μύθος της τραγωδίας (π.χ. Οιδ. Τύρ. 397, ο Οιδίπους λέει: «εγώ ο Οιδίπους που δεν γνωρίζω τίποτε» -και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα, αν γνώριζε θα απέφευγε όσα του επεφύλαξε η μοίρα του και για τα οποία δεν ευθύνεται). Το ίδιο συμβαίνει και με τις γνωμικές ρήσεις στον Σοφοκλή. Δεν εκφράζουν απλώς μια γενική αλήθεια, την προβάλλουν ως την απόλυτη ανάγκη στην οποία υποτάσσονται οι ήρωες. Ο λόγος του Σοφοκλή παραμένει συνδεδεμένος με τον μύθον. Αναγνωρίζονται επικά και λυρικά στοιχεία, δανεισμένα από την προηγούμενη παράδοση, είναι όμως ενσωματωμένα στον λόγο έτσι ώστε να εξυπηρετούν τη δραματική σύνθεση. Π.χ. στην Ηλέκτρα το σκόπιμα μεγαλόπρεπο επικό ύφος της περιγραφής του υποτιθέμενου θανάτου του Ορέστη εξυπηρετεί την πλοκή, διότι προωθεί το σχέδιο του Ορέστη, τον δόλον και κάνει την εξιστόρηση πειστική, με αποτέλεσμα η Ηλέκτρα να ξεσπάσει σε θρήνο. Ο θρήνος είναι πολύ παθητικός, εκφράζει βαθιά οδύνη και εξυπηρετεί επίσης την πλοκή, διότι συγκινείται ο Ορέστης και αποκαλύπτεται στην αδερφή του (σκηνή της αναγνώρισης) Στήνεται λοιπόν από τον Σοφοκλή (και όχι μόνο στη Ηλέκτρα) «ένα θέατρο μέσα στο θέατρο», τακτική που ακολουθεί και σε άλλες τραγωδίες. Η λέξις (κείμενο τραγωδιών) του Σοφοκλή σπάνια επιτρέπει την αναγνώριση σύγχρονων ιστορικών γεγονότων. Το ύφος του όμως τουλάχιστον στα έργα της μέσης και τελευταίας του περιόδου, φανερώνουν επίδραση από τους σοφιστές (αγώνες λόγων αλλά κυρίως οι πολλές αναφορές στην έννοια του κέρδους ή στα αντιθετικά ζεύγη νόμος-φύση, λόγος-έργο, που ήταν βασικές φιλοσοφικές και πολιτικές έννοιες της εποχής). Σημασία στο σοφόκλειο έργο πάντως έχει και η σιωπή των ηρώων, που μπορεί να συνιστά από μόνη της και αυτή δράση

ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ
  • «Υπάρχει καλύτερο κόσμημα για το παιδί από τη δόξα του πατέρα του και για τον πατέρα από τη δόξα του γιου του;»
  • «Ο ανόητος έχει αδελφό τον αδύναμο.»
  • «Πολλοί γενούν το δέος, το μέγα δέος ο άνθρωπος γεννά.»
  • «Όποιος κυβερνήτης πλοίου παρατεντώνει τα πανιά και δεν λασκάρει καθόλου, ανατρέπει το καράβι.»
  • «Ένα κράτος, όπου η αυθάδεια και η ελευθερία τού να κάνει κανείς ό,τι θέλει μένουν ατιμώρητα, μπορεί να είναι κανένας σίγουρος γι’ αυτό, ότι μετά από ένα ευτυχισμένο ταξίδι τελειώνει βυθισμένο μέσα στην άβυσσο.»
  • «Ποιος καλός άνθρωπος δεν είναι φίλος του εαυτού του;»
  • «Η καλύτερη τακτική είναι να χρησιμοποιεί κανείς τη δύναμή του για να κάνει όσο το δυνατόν περισσότερα καλά.»
  • «Στον κακό άνθρωπο η αρχική ζωτικότητα του πνεύματος δεν διατηρείται για πολύ, αλλά με τον καιρό μεταβάλλεται.»
  • «Δεν αρμόζει στον καλό γιατρό να επικαλείται μαγικές δυνάμεις, όταν χρειάζεται χειρουργική επέμβαση για ν’ απαλλαχθεί ο άρρωστος απ’ το κακό.»
  • «Πρέπει να συγκρατούμε το θυμό μας απέναντι σ’ εκείνους που έσφαλαν χωρίς να το θέλουν από λαθεμένη κρίση.»
  • «Ο θυμός δεν έχει άλλα γηρατειά εκτός από το θάνατο, ο πεθαμένος δεν έχει πια κανένα αίσθημα.»
  • «Ο Θεός είναι η αλήθεια και το φως η σκιά του.»
  • «Ούτε ο ισχυρότερος θνητός δεν μπορεί να αποφύγει την τιμωρία των θεών.»
  • «Καθένας και γελά και κλαίει, όπως τα κανονίζει ο Θεός.»
  • «Μην ξεστομίζεις ποτέ έναν υπεροπτικό λόγο ενάντια στους θεούς και μην παραδέχεσαι μια αλαζονική έπαρση, μακάρι να μην υπερτερείς περισσότερο από έναν άλλον με τη δύναμη ή με την υπεροχή του πλούτου, γιατί μια μόνη μέρα καταστρέφει τους ανθρώπους και τους ξανασηκώνει. Οι θεοί αγαπούν τη μετριότητα στις επιθυμίες και μισούν τη βλαστήμια.»
  • «Ο θάνατος τότε μόνο είναι το μεγαλύτερο κακό, όταν τον παρακαλούμε να έρθει κι αυτός δεν εισακούει τις προσκλήσεις μας.»
  • «Αν ο θάνατος έρχεται πρόωρα, δηλώνω πως αυτό για μένα είναι ένα κέρδος. Όποιος ζει σαν κι εμένα ανάμεσα σε αναρίθμητα δεινά, πώς είναι δυνατόν να μην κερδίζει πεθαίνοντας;»
  • [u2] «Τι πιο ωραίο υπάρχει απ’ το να χαμογελάς στους εχθρούς σου;»
  • «Είναι αληθινή η λαϊκή παροιμία ότι τα δώρα των εχθρών δεν είναι ούτε χρήσιμα ούτε ωφέλιμα.»
  • «Έρως ανίκατε μάχαν.»
Β2
Κιασήφ Μελέκ
Κουγιουρούκης Παναγιώτης


 Σχόλια των μαθητών :     [u1]Έξυπνος άνθρωπος J                                    [u2]Το ποιο ωραίο  λόγο του Σοφοκλή.